Hiroshima

Såg en jättebra film på So:n i veckan. Handlade om när Usa släppte den första atombomben över Hiroshima. Hemsk film, jag började nästan gråta ett tag och då är jag inte särskilt blödig av mig..  Men den var väldigt intressant också.

Fast jag tycker fortfarande att det är ofattbart hur människor kan göra så mot varandra.. Varför ens skapat ett sådan vapen?
En japansk läkare som bodde i Hiroshima men som hade tur att befinna sig några kilometer utanför staden då bomben släpptes tyckte att Usa bara släppte bomben som ett experiment.
Och jag kan nog hålla med om det, Usa hade lagt jag vet inte hur mkt pengar på att bygga bomben och massor av människor hade jobbat på projektet. Så de ville ju självklart prova den när det lagt så mkt pengar och tid.
Men ett experiment som tog tusentals människoliv...
Det kunde ha provat bomben utan att döda tusentals människor som Ryssland gjorde med sin vätebomb.

Va tycker ni? Kunde kriget fått ett annat slut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0